Jednou zo základných ľudský potrieb je zmysluplnosť. Veľmi neradi robíme veci, ktoré nám samým zmysel nedávajú a oveľa radšej sa angažujeme v aktivitách, ktoré pre nás zmysel majú. Ako teda vzdelávať deti zmysluplne? V čom spočíva autoritatívna podstata školy a kto má riadiť vzdelávanie detí? Odpovede na tieto i ďalšie otázky nájdete v príspevku Jany Nováčkovej z pražského TEDxPragueED.
Začiatok školského roka so sebou prináša rôzne zmeny. Najviac to azda pociťujú prváci, no deti vo vyšších ročníkoch sa tiež potrebujú prepnúť z prázdninového módu do toho školského. Mirka Kumančíková porozprávala pre appDay.tv, čo môžeme urobiť pre to, aby sme mali každé ráno doma väčšiu pohodu.
Deti majú niekedy otázky, ktoré možno vyvolávajú rozpaky aj v nás dospelých. Alebo sa stane niečo, čo je aj pre nás zaťažkávajúcou emočnou skúškou, no ten malý človiečik sa potrebuje v situácii zorientovať tak isto. Ako povedal Ivan Vyskočil v Rozhovoroch cez polnoc na TA3: "Ak nemáme o situácii informácie, tak si zvyčajne predstavujeme to najhoršie, hoci realita zväčša taká zlá nie je. Deti to majú podobne. Preto je potrebné s nimi veku primeraným spôsobom rozprávať o tom, čo sa deje."
Možno si lámete hlavu, či to cez Vianočné sviatky neurobiť s deťmi nejako inak. Lenže ako inak? Mirka Kumančíková v Dámskom klube dala pár tipov, ako na to (pozn.: rozhovor začína cca od 45:24 minúty).
Počas kurzu v Novom Meste nad Váhom boli naši kolegovia Katka Martišová a Ivan Vyskočil oslovení lokálnou televíziou Pohoda. Reportáž v skratke ponúka základné informácie o kurze Rešpektovať a byť rešpektovaný.
V inzerátoch sa žiada od zamestnancov samostatnosť, flexibilita, komunikatívnosť, schopnosť tímovej práce, tvorivosť... - kde to má ale absolvent tradičnej ZŠ vziať, keď sa učí závislosti na autorite a vonkajšej motivácii, rigidite, mlčaniu, individualizmu, presnému plneniu zadania?
Tu je príspevok prednesený na konferencii Svoboda NaŽivo konanej 8. 11. 2012 v Prahe.
Dňa 3. 9. 2011 sa Jana Nováčková zúčastnila diskusnej relácie Českej Televízie - Tah dámou.
Tento príspevok bol prednesený na TEDx Prague 2010.
Naomi Aldortová na začiatku videa hovorí o vnútornom programe detí, potom o spoločnom spaní a od 18. minúty o unschoolingu.
_________________________________________________________________________
V staršej prednáške na LIFT 2007, Sugata Mitra hovorí o svojom projekte "Hole in a Wall" (Otvor v stene). V rámci projektu prídu malé deti samé na to, ako používať počítač - a potom to naučia iné deti. Sugata Mitra sa pýta, čo ďalšie sa deti vedia naučiť samé?
________________________________________________________________________
Expert na vzdelávanie Sugata Mitra rieši jeden z najväčších problémov vzdelania - a to, že tí najlepší učitelia a školy nie sú práve tam, kde sú najviac potrební. V sérii skutočných experimentov, z New Delhi, z Južnej Afriky, či Talianska, dal deťom prístup na web, a ponechal ich bez akéhokoľvek dohľadu, či vedenia od učiteľov. Dostal výsledky, ktoré by mohli znamenať revolúciu vo výučbe!
________________________________________________________________________
Dan Pink - rozpráva v nasledujúcom TED videu o odmenách a motivácii v práci. Odhaľuje teoretické pozadie dôvodov, prečo odmeny nie sú v práci až také prínosné.
________________________________________________________________________
Tu sa môžete prihlásiť k odberu noviniek z prostredia R+R.
Na kurzy alebo stretnutia sa môžete teraz prihlasovať on-line. U položiek, ktoré sú označené červeným R, sa môžete, po kliku na písmeno, prihlásiť na kurz. Ak chcete dostávať aktuálne a dôležité informácie - registrujte sa.
Dátum | Miesto | Názov kurzu | |
---|---|---|---|
16.03.2024 | SZŠ Senec | R+R - 4 | |
11.05.2024 | Solivarská , Prešov | R+R - 4 | |
25.05.2024 | SZŠ Ako doma, Bagarova 20, Bratislava | R+R - 4 |