Ostatné zdroje

Tanier pre mozog

Neurovedci Daniel Siegel a David Rock spolu vytvorili tanier pre mozog. Inšpirovali sa potravinovou pyramídou a zadefinovali 7 každodenných aktivít pre bystrú myseľ a zdravie. Tieto aktivity si môžeme predstaviť ako duševnú výživu. Tak ako potravou podporujeme zdravie tela, rôznorodými činnosťami pomáhame integrácii mozgových centier, aby naša myseľ fungovala hladko.

Tanier pre mozog

 

Čo prospieva ľudskej mysli, osoží aj vnútornej rovnováhe

Keď má každá z týchto aktivít svoje miesto v našom dennom programe, je jednoduchšie zvládať svoje emócie a správať sa prívetivo. Naopak, dôvodom našej nespokojnosti môže byť nevyváženosť, teda, že niektorej aktivity je priveľa a keďže deň má vždy 24 hodín, iná či iné budú chýbať. Potom je ťažšie vychádzať druhým v ústrety, dostavujú sa výkyvy nálady, únava i silné emócie.

Význam niektorých, ako je spánok či pohyb, je zjavný, pri ostatných treba pár slov na upresnenie. Popis jednotlivých aktivít a ich účinok na mozog ponúka prehľadná infografika.

 

3 kroky ako uplatniť tanier pre mozog v praxi

V prvom kroku pomôže mať tanier pre mozog na viditeľnom mieste ako ťahák a pri pohľade naň si v priebehu pár sekúnd v duchu uvedomiť, ako na tom dnes som. Už aj toto chvíľkové uvedomenie má zmysel, aby sme pomaly napredovali.

 3 kroky k praxi 

Môžeme pár dní pozorovať, ktoré aktivity počas dňa robíme a ktoré chýbajú. Niekomu pomôže stiahnuť si appku na sledovanie času, kde si činnosti zaznačí. Niekto iný si rozdelenie aktivít nakreslí na papier ako kruhový diagram či tabuľku. Pri tom môžeme zistiť, že sa niektoré aktivity prekrývajú. Napríklad si ideme zabehať do lesa, či vypneme pri spontánnej hre s rodinou na záhrade.

Druhý krok je rozvrhnúť si svoj deň tak, aby sa tam zmestili všetky aktivity, hoci im budeme venovať len pár minút (pri spánku to bude zrejme dlhšie).

Tretí krok je prispôsobiť si dĺžku a poradie jednotlivých činností tak, aby náš život bol pokojnejší, spokojnejší, šťastnejší i výkonnejší. To, či nám usporiadanie dňa vyhovuje, zistíme podľa svojich emócií, tie sú kontrolkami našich potrieb. Ak máme tendenciu venovať veľa času sústredenej práci, ale nevenujeme sa hre, alebo nevieme vypnúť, riziko je, že jednosmerné zaťaženie mozgu spôsobí vyčerpanie a v konečnom dôsledku klesá aj naše sústredenie. Alebo si o sebe myslíme, aký podávame výkon, ale bez času na zamyslenie si neuvedomíme, že síce utekáme rýchlo, ale točíme sa v kruhu. A bez času s ostatnými nakoniec budeme bežať životom sami.

K revidovaniu denného rozvrhu má zmysel vracať sa pravidelne. Naše potreby sa priebežne menia a je treba si zreorganizovať priority, keď sa nám zmení životná situácia. Každý rodič, ktorému sa narodilo dieťa, presne vie, o čom je reč. A týka sa to každej zmeny. Niekedy je menšia a stačí malá úprava, niekedy väčšia a vyžaduje si rozsiahlejší zásah.


Ako podporiť zdravú myseľ u detí

Na zdravú myseľ detí máme do veľkej miery vplyv my, rodičia. Ak sa zodpovedne postavíme k duševnej výžive a svoj deň prispôsobíme podľa svojich potrieb, modelujeme deťom zodpovednosť k sebe. Samozrejme, keď berieme pri tom ohľad na potreby detí a zlaďujeme sa s ich vnútorným nastavením, modelujeme aj zodpovednosť voči druhým ľuďom.

Nejde predsa o to napasovať dieťa do umelo vytvoreného rozvrhu. Ak budeme pozorovať malé dieťa a jeho signály, pravdepodobne uvidíme prirodzené a časté striedanie jednotlivých aktivít potrebných pre bystrú hlavičku. Sústredenie bude prítomné pri vývinových úlohách. Deti sa prirodzene učia skrz voľnú hru a pohyb. Idú do kontaktu s druhými i s prírodou a spia. Ako rastú a ich mozog sa vyvíja, postupne sa nenútene pridáva čas vypnúť a čas na zamyslenie.

    Detsky tanier pre mozog - Ester Pavlejová    

So staršími deťmi, ktoré už chodia do školy, sa môžeme rozprávať pri obrázku o duševnej výžive. S našou podporou si deti samé nachádzajú činnosti podporujúce všetkých 7 časov. K ruke prídu pomôcky Táni Piovarčiovej. Prepájajú tanier pre mozog so životnými zručnosťami so zameraním na sebariadenie a sebaposúdenie. K dispozícii sú doplňovačky Môj deň pre menšie deti a dospievajúcich aj rozsiahlejší materiál ako si rozvrhnúť deň a týždeň.

Cieľom je, aby si deti vedeli viac-menej samé prispôsobiť dĺžku a poradie jednotlivých aktivít. Úlohou dospelých je v prípade potreby pomôcť dieťaťu zvládnuť situáciu, keď výsledok bude iný, než čakalo (Asi si si myslel, že to dopadne inak… Asi si čakala, že to pôjde rýchlejšie...). Rovnako je našou úlohou všímať si, keď sa dieťaťu darí, k čomu nám pomôže 33 námetov na ocenenie.

Tanier_pre_mozog_-_infografika.pdf

33_nametov_na_ocenenie.pdf

Tanier-pre-mozog---infografika.png


Späť
Tanier pre mozog
Detský tanier pre mozog

Tu sa môžete prihlásiť k odberu noviniek z prostredia R+R.

Na kurzy alebo stretnutia sa môžete teraz prihlasovať on-line. U položiek, ktoré sú označené červeným R, sa môžete, po kliku na písmeno, prihlásiť na kurz. Ak chcete dostávať aktuálne a dôležité informácie - registrujte sa.

Dátum Miesto Názov kurzu
12.09.2020 MŠ Lobelka, ul. SNP 9, Liptovský Mikuláš R+R - 4
26.09.2020 Hummelova 4, Bratislava R+R - 4
08.10.2020 CZŠ Narnia, Beňadická 38, Bratislava R+R - 4
24.10.2020 Brehy, ZŠ a MŠ Záhumnie 24 R+R - 4
21.11.2020 Trenčianska 23/b R+R - 4
Copyright WEB-X 2013
Tieto stránky používajú na poskytovanie služieb cookies. Pokračovaniem v prezeraní vyjadrujete súhlas s ich používaním.   |   Viac informácií   |   
Viac informácií   |