Registrácia

Články

Rozhovor s Mariannou Rajecovou a Ivanom Vyskočilom o rešpekte v náhradnej starostlivosti detí

Rozhovor našich lektorov pre časopis o náhradnom rodičovstve Nebyť sám - jar 2015.

 

O čom je kurz Rešpektovať a byť rešpektovaný a z čoho vychádza?
 
Ivan: Kurz Rešpektovať a byť rešpektovaný (R+R) vytvorila štvorica českých psychológov: Jana Nováčková, Dobromila Nevolová a manželia Kopřivovci. Na podklade skúseností z kurzov napísali rovnomennú knihu, ktorá vyšla v r. 2005 a stala sa bestsellerom medzi knihami o výchove. Predčila aj tie zahraničné.
 
Marianna: Kurz je zameraný na výchovu detí, ale jeho zásady platia aj pre vzťahy s dospelými. Je dôležité, ako sa k deťom správame. Medzi tým, aký človek vyrastie z každého nášho dieťaťa, a tým, ako sa k nemu správajú počas detstva jeho “dôležití dospelí“, existuje súvislosť. Na kurze rodičia môžu zistiť, aký nezamýšľaný vplyv môžu mať na ich deti bežne používané výchovné metódy. Môžu lepšie porozumieť dieťaťu i sebe. A môžu sa naučiť nové, účinnejšie výchovné metódy.
 
Môžete opísať na nejakej konkrétnej situácii rozdiel klasickej slovenskej výchovy a rešpektujúcej?
 
Marianna: „Dávid, to nemôžeš dávať pozor? Vylial si ten džús rovno na zem. Všetko je lepkavé. Myslíš, že nemám dosť práce? Švihaj a prines mop! A potom už nech ťa tu nevidím!“ V tejto situácii by sme mohli povedať: “Dávid. Pohár je na zemi a džús rozliaty.“ Ak to Dávid už zažil, a vie, čo s tým, poradí si sám. A ak nie, tak mu ukážeme ako na to.   
Keď sa pri odchode z domu dostaneme do časového stresu, možno to vyzerá takto: „Linda, pohni sa. Zase sa motáš. Nehnevaj ma. Nestihneme to...“ Účinnejšie je opisovať, čo sa dieťaťu už podarilo a upriamiť jeho pozornosť na to, čo treba robiť ďalej. „Linda, pyžamo si si už vyzliekla. Máš oblečené tielko aj tričko. Čo si oblečieš teraz?“
Základný rozdiel je v tom, že namiesto obviňovania, ktoré vedie ku vzdoru a situáciu zhoršuje, hovoríme o tom, čo treba robiť.
 
Čo vie dať R+R náhradným rodičom, ktorí sú predsa len viac “vzdelávaní rodičia” vzhľadom na povinnú prípravu a iné samovzdelávacie aktivity, ktoré často zo zúfalstva vyhľadávajú?
 
Marianna: Náš kurz umožňuje porozumieť, prečo sa dieťa nejako správa, ako mu dať porozumenie najavo a ako naň účinne zareagovať. Často sa rodičia snažia robiť vo výchove, čo vedia najlepšie, a nechápu, prečo to nefunguje. Klasické výchovné metódy navyše často oslabujú vzťahy s deťmi. Keď má dospelý s dieťaťom dobrý vzťah, je dieťa ochotnejšie spolupracovať, zaujíma ho dospelého názor.
 
Ivan: Obvykle ľudia, ktorí sa pohybujú v problematike, hovoria, že aj to, čo poznali, vnímali v nových súvislostiach, a že sa dozvedeli aj množstvo nových kľúčových informácií. Navyše často ani tí náhradní rodičia, čo už všeličo majú „preskákané“ , buď nepoznajú základné princípy R + R, alebo poznajú, no neuplatňujú ich dostatočne dôsledne. Ukazuje sa, že riešením nie je hľadať nové metódy, ale aplikovať základné princípy dôslednejšie a uvedomelejšie. A to ako na strane rešpektu k dieťaťu, tak na strane rešpektu voči sebe.
 
Ako vznikol nápad spraviť R+R zamerané pre náhradných rodičov?
 
Ivan: Našlo sa občianske združenie (O.Z. Assistentia) a osoba (Zuzka Tomanová), ktorí sa podujali zorganizovať uzavretý kurz pre náhradných rodičov, aby bolo viac priestoru venovať sa špecifickým otázkam, ktoré sa týkajú náhradného rodičovstva a potrieb takýchto detí a ich rodičov. Dokonca zohnali donorov, a tak urobili tento kurz cenovo ešte dostupnejším.
 
Koľko kurzov už bolo pre náhradných rodičov a bude ešte nejaký?
 
Ivan: V marci začal druhý kurz pre náhradných rodičov. Podľa mojich posledných informácií to vyzerá tak, že by mohli byť tieto kurzy dva každý rok.
 
V čom sa líši kurz pre náhradných rodičov od klasického kurzu?
 
Ivan: Niektoré poznatky sa snažíme prehĺbiť, pretože deti v náhradnej starostlivosti majú za sebou históriu tráum, odmietnutí a deprivácie. Ale to, na ktorú tému je väčší dôraz, obvykle vyplynie skôr zo skladby skupiny. Snažíme sa riešiť to, čo najviac páli účastníkov, preto je výborné, že môžu byť spolu rodičia s podobnou situáciou, môžu vďaka tomu získať viac.
 
Čo rodičia oceňujú, keď začnú vychovávať rešpektujúcim spôsobom?
 
Marianna: Máme spätnú väzbu, že sú pokojnejší a aj istejší sami sami sebou a svojimi reakciami.  Vedia, ako na dieťa zareagovať a prečo. Ubúda konfliktov a scén, lebo im dokážu predísť. 
 
S akými ťažkosťami sa najčastejšie stretávajú rodičia pri prechode na rešpektujúcu výchovu?
 
Marianna: Tento prechod je pre rodičov výzvou. Prirovnávame to k používaniu nového jazyka. Chce to tréning v novom spôsobe komunikácie v pokoji, aby začali nové spôsoby naskakovať aj v náročnejších situáciách. Ak dieťa dovtedy viedli skôr voľne, úsilie si vyžaduje najmä dôslednosť pri stanovovaní hraníc.
 
Ako reagujú deti, keď rodičia zrazu prejdú z autoritatívnej na rešpektujúcu výchovu?
 
Marianna: Ak rodičia používali predtým bežnú autoritatívnu výchovu so zákazmi, pokynmi, trestami a podobne, tak ich deti zvyknú testovať, či to rodičia myslia vážne.
 
A ako špeciálne reagujú teenageri?
 
Ivan: Ako teenageri: sarkasticky a podozrievavo. Oni ale férovosť a dobrý vzťah ocenia, i keď nie vždy tak priamo a verbálne, ako by sme si my priali. Odporúčame rodičom otvorene hovoriť o tom, že sa snažia niečo zmeniť v komunikácii, aby vzťahy v rodine boli ešte lepšie. Dobrá je napr. otázka: „Ako by som to mal povedať, aby ti to bolo príjemné a tá vec bola urobená?“
 
Marianna: Čím je dieťa mladšie, tým je prechod jednoduchší. Väčšie deti a zvlášť teenageri môžu reagovať podozrievavo : ”Dobre to vyzerá, ktovie, či za tým nie je nejaká finta.” Máme aj správy od niektorých rodičov, že za nimi ich teenageri prišli a zhodnotili: ”Takto je to lepšie ako predtým.” 
 
Stalo sa vám, že vás rodičia dostali na kurze do úzkych? Ako to dopadlo?
 
Ivan: R+R je vzdelávací kurz zameraný na odovzdanie základných kľúčových informácií. Niekedy rodičia prinesú aj zložitejšie situácie, ktoré by sa dali dobre riešiť v individuálnom poradenstve, ale v rámci lektorovania nie je možné na tak špecifický prípad odpovedať uspokojivo aj pre pýtajúceho sa, aj pre skupinu. Našťastie ľudia sú celkom tolerantní a obvykle sa podarí uspokojivejšie odpovedať individuálne cez prestávku. 
 
Z čoho máte na kurze radosť?
 
Marianna: Vždy mám radosť, keď prichádzajú ľudia cez prestávku, že si niečo uvedomili a chcú niečo konkrétne zmeniť. Keď referujú, aké zlepšenie im priniesla do života táto zmena. A veľmi ma teší, že náš kurz má preventívny účinok – to znamená, že sa vďaka nemu môžu rodičia vyhnúť výchovným postupom, ktorými by si iba kazili vzťah s deťmi.
 
Ivan: Áno, mám radosť, keď vidím, ako ľudia menia prístup, a má to vplyv aj na deti či celú domácnosť. Mám radosť, keď môžem takým ľuďom byť nápomocný na tejto ceste. Pre mňa to má aj širšie rozmery, vnímam to tak, že sa myšlienky skutočnej demokracie a rešpektu v spoločnosti šíria a ja toho môžem byť aspoň malou súčasťou. Myslím si totiž, že takto vychovaní ľudia budú mať bližšie nie len k druhým, ale aj k sebe, planéte, spolupráci a všetkému, čo má zmysel.
 
Ako vám pomohlo v praxi R+R?
 
Marianna: V prvom rade v osobnom živote - pri mojich deťoch a v mojich vzťahoch. To, čo som sa naučila, mi pomáha zastaviť sa, keď sa chystám doma zvýšiť hlas alebo urobiť deťom “kázeň” o dobrom správaní. Výhodou kurzu je, že zručnosti, ktoré účastníci získajú, sú použiteľné nielen vo vzťahu k deťom, ale aj k dospelým. A, samozrejme, v praxi pri konzultáciách s rodičmi, pedagógmi či deťmi.
 
Ivan: Napriek tomu, že ide o kurz pre verejnosť, pomohlo mi R+R aj po profesionálnej stránke. Dodalo mi množstvo odpovedí k práci s rodičmi, aj k práci s deťmi. Zároveň je úžasné mať partnerku, ktorá si tiež prešla kurzom, a darí sa jej komunikovať rešpektujúco aj v našom partnerskom vzťahu.
 
Co plánujete ďalej?
 
Ivan: Zatiaľ najmä budovať povedomie o prístupe Rešpektovať a byť rešpektovaný u nás. Teší nás, že na základe dobrých referencií absolventov kurzov rastie záujem o usporadúvanie kurzov na celom Slovensku. Keď budeme mať viac absolventov, budú možné aj pokračovacie kurzy ako je tomu v Českej republike. A kto vie, možno sa ponúknu ďalšie podobné projekty ako R+R pre náhradné rodiny, ale to sa nedá naplánovať.

Späť

Tu sa môžete prihlásiť k odberu noviniek z prostredia R+R:

Na kurzy alebo stretnutia sa môžete teraz prihlasovať on-line. U položiek, ktoré sú označené červeným R, sa môžete, po kliku na písmeno, prihlásiť na kurz. Ak chcete dostávať aktuálne a dôležité informácie - registrujte sa.

Dátum Miesto Názov kurzu
11.11.2017 1. súkromné gymnázium, Bajkalská 20, Bratislava R+R - 4
17.11.2017 ZŠ Kvačany R+R - 4
25.11.2017 Štúrova 3, LUXOR R+R - 4
02.12.2017 Škola u Filipa, Banská Bystrica R+R - 4
14.04.2018 Dobšinského 15, Nitra R+R - 4
Copyright WEB-X 2013